280 000 nasadzonych drzew – mało czy dużo? Jak mawia klasyk – to zależy…. W akcji sadzenia drzew zainicjowanej kilka lat temu przez firmę Torus ważniejsze od liczb jest to, co nam to wszystko daje. W dniu 14 października w Głuchym Borze k. Dziemian odbędzie się kolejna edycja tego wydarzenia. Będzie sadzenie drzew, a przy tym integracja, edukacja i spora dawka leśnych inspiracji – wszystko w oparciu o „DOBROSTAN”.
- Idea akcji ‘Do Nasadzenia’ zrodziła się kilka lat temu w odpowiedzi na konkretną potrzebę. Angażując lokalne firmy i ich pracowników chcieliśmy wspomóc odbudowę tkanki leśnej po nawałnicy, jak miała miejsce w 2017 roku. Ten cel udało się osiągnąć, ale wydarzenie rozpaliło tak wiele serc, dało tyle pozytywnych emocji, że w tym roku firmy same zaczęły się do nas zwracać z pytaniem „Czy będziemy sadzić dalej?”. Nie mogliśmy odmówić, stąd kolejna edycja, choć w tym roku jeszcze większy nacisk kładziemy na edukację i zaangażowanie dzieci, których na miejscu ma się pojawić aż 170 – mówi Monika Brzozowska, Marketing Director w firmie Torus.
Jest moc
Gmina Dziemiany, leśnictwo Głuchy Bór, Nadleśnictwo Lipusz – to właśnie tam 14 października pojawi się 500 osób, a wśród nich pracownicy firm, przyjaciele, także rodziny z dziećmi. Wybiorą się do lasu, a właściwie w miejsce, które dzięki nim kiedyś będzie lasem, gdzie po krótkim instruktażu leśników przystąpią do sadzenia tam drzew. Pracy będzie sporo – przygotowanych jest 32 000 sztuk sosny pospolitej oraz 2 700 sztuk brzozy brodawkowatej, a do zalesienia teren o powierzchni 4 ha, ale jeszcze więcej będzie satysfakcji z aktywnie (i z pożytkiem) spędzonego czasu. W akcję zaangażowało się kilkanaście firm i organizacji z Trójmiasta.
- Wierzymy, że odpowiedzialny biznes nie może istnieć w oderwaniu od najbardziej palących problemów XXI wieku, a takimi z pewnością są zmiany klimatyczne i środowiskowe, takie jak wylesianie czy postępujący kryzys bioróżnorodności. Inicjatywy takie jak akcja “Do Nasadzenia”, którą mamy przyjemność współtworzyć, to przede wszystkim wydarzenie o charakterze edukacyjnym. Do udziału w akcji zaprosiliśmy pracowników i ich dzieci, dzięki czemu pomagamy kształtować świadomość młodszych pokoleń i pokazujemy, że każdy, jeśli tylko chce, może mieć wpływ. Nie możemy też zapominać o aspekcie integracyjnym. CSR staje się źródłem satysfakcji dla pracowników firmy – czyniąc wspólnie dobro zacieśniamy więzi, co jest szczególnie istotne w okresie po pandemicznej izolacji – mówi Aleksandra Bugajska, Dyrektor Działu Talent Development w GetResponse.
- Cieszymy się, że możemy połączyć siły z firmą Torus i kontynuować niezwykle ważne wysiłki Polski w zakresie ponownego zalesiania – powiedział Richard Alcock, Kierownik Działu Zarządzania Usługami w Thomson Reuters w Gdańsku. - W Thomson Reuters jesteśmy zaangażowani w bycie częścią społeczności, w których żyjemy i pracujemy. Co roku nasi pracownicy poświęcają tysiące godzin organizacjom non-profit na całym świecie. Wolontariat jest w centrum naszej kultury i jesteśmy zaangażowani w wywieranie pozytywnego wpływu poprzez wspieranie ważnych prac społecznych – dodał.
- Od 2019 roku wspólnie z innymi trójmiejskimi firmami pracownicy ERGO Hestii spotykają się na terenach Nadleśnictwa Lipusz, gdzie latem 2017 roku potężne nawałnice powaliły miliony drzew. Tegoroczna akcja Do Nasadzenia to okazja nie tylko do realizacji kolejnych nowych nasadzeń, ale także możliwość spotkania z leśnikami – ludźmi, którzy las i zasady jego działania znają jak własną kieszeń, ponadto uczestnictwa w licznych warsztatach edukacyjnych. Środowisko naturalne to wartość nie do przecenienia, a obcowanie z naturą ma wpływ na nasz dobrostan, zdrowie i samopoczucie. To właśnie dlatego nasi pracownicy po raz kolejny będą wspólnie sadzić drzewa i integrować się na łonie natury, by w ten sposób czerpać energię i silę płynącą z otaczającej nas przyrody – mówi Mario Zamarripa – Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w firmie ERGO Hestia.
Edukacja i zabawa
Na miejscu czekać będzie moc atrakcji dla dzieci i dorosłych przygotowanych m.in. przez Lasy Państwowe oraz Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN. Własnoręczne wykonanie leśnych tabliczek woskowych z zapachem lasu, hoteli dla owadów czy naturalnego ekosystemu leśnego zamkniętego w szkle, a później zabranie ich do swojego domu, ogrodu czy na balkon, to niezwykle ważne i ciekawe doświadczenie. Dzięki temu sami poznajemy naturę i możemy edukować najmłodszych – pokazywać im jak ważną rolę dla człowieka pełni przyroda, las czy zwierzęta – nawet najmniejsze „zapylacze”. Podczas pokazu połączonego z warsztatem zaprezentowane zostaną rożne modele grzybów połączonych w pary – jadalny z podobnym do niego niejadalnym. Poznanie ich unikalnych cech pozwoli każdemu w przyszłości swobodnie je rozróżniać. Leśnicy pokażą też jak rozpoznawać pędy drzew leśnych po ich liściach i zabiorą uczestników na edukacyjny spacer. Ciekawostką – dla kawoszy i nie tylko – będzie możliwość wykonania naturalnego peelingu z… fusów po kawie wypitej na miejscu. ‘Do nasadzenia’ to pod wieloma względami wyjątkowe wydarzenie. Ten aktywnie spędzony dzień – na powietrzu, w kontakcie z naturą, z licznymi atrakcji i warsztatami – dostarczy mnóstwa wiedzy i pozytywnych emocji, z którymi uczestnicy wrócą do domów i którymi z pewnością przez długi czas będą się dzielić z innymi.
Zdrowie z natury
W trakcie wydarzenia poruszony zostanie bardzo ważny współcześnie aspekt zdrowia psychicznego. Podczas warsztatu z Fundacją Można Zwariować uczestnicy będą mogli dowiedzieć się na czym polega pierwsza (samo)pomoc psychologiczna, której ważnym elementem jest właśnie kontakt z naturą.
- Żyjemy dzisiaj w niesamowitym tempie, często jesteśmy narażeni na stres, z którym jedni radzą sobie lepiej, inni gorzej. Depresja, wypalenie zawodowe czy lęk przed jutrem to częste zjawiska, coś, co może dotknąć każdego, nawet tych najsilniejszych i najbardziej pozytywnych ludzi. Nie może to być więc temat tabu, o problemach musimy otwarcie rozmawiać i starać się nimi zaopiekować na możliwie wczesnym etapie, pokazując różne drogi do lepszego samopoczucia – komentuje Monika Brzozowska.
—
ORGANIZATOR: Torus
PARTNER STRATEGICZNY: Lasy Państwowe
PARTNERZY: GetResponse; ERGO Hestia; Thomson Reuters
UCZESTNICY: Swarovski Global Business Services; State Street Bank International; RICOH Business Services Polska; Sollers Consulting; DNV Poland; Foundever Poland; Dr. Oetker Polska; Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe; Northvolt Systems Poland; BTV; PZFD Trójmiasto; Cefetra Polska; Collab
PATRONAT MEDIALNY: Trojmiasto.pl; Eurobuild CEE; Pro Progressio, Focus On Business