Dla całej naszej firmy 2024 rok był okresem wytężonej pracy, doskonalenia oraz przygotowywania się do nowych wyzwań, które przed nami. Nasze bogate doświadczenia, rynkowe know-how oraz kompetencje zespołu pozwalają nam od wielu lat sprawdzać się m.in. w roli inwestora, generalnego wykonawcy, firmy sprawnie komercjalizującej budynki, zarządzającej nimi czy wykonującej projekty aranżacji. Rynek to dostrzega, dzięki czemu dzisiaj wykorzystujemy to już nie tylko w zakresie własnych inwestycji, ale także świadcząc na zewnątrz usługi, np. generalnego wykonawstwa, projektowania czy zarządzania obiektami.
Poznaliśmy już, jak wyglądał ubiegły rok z perspektywy Działu Komercjalizacji i Zarządzania, teraz przyjrzyjmy się Działowi Inwestycji naszej firmy, który pełni rolę generalnego wykonawcy.
Wiele obiektów, różne zakresy
W ubiegłym roku wykonywaliśmy różnorodne prace w obrębie licznych inwestycji – zrealizowanych, będących w trakcie budowy oraz planowanych. Wykonaliśmy wiele aranżacji wnętrz na powierzchniach najemców w Formacie, Officynie oraz w Alchemii. Było to łącznie kilkanaście realizacji, w których były m.in. projekty realizowane od początku, przygotowane przez nasz Dział Projektowy, jak również rearanżacje czy przebudowy. W jednym z budynków Alchemii wydzieliliśmy sporą powierzchnię zdaną przez właściciela i przystosowaliśmy ją do nowych potrzeb, w innym doprowadziliśmy odpowiednie zasilanie i zamontowaliśmy ładowarki do samochodów elektrycznych. Ponadto w przypadku pierwszego i czwartego etapu Alchemii wykonaliśmy 5-letnie, bardzo złożone przeglądy budynkowe.

Mieszkania pod klucz, dom studencki i magazyn
W ubiegłym roku wykonaliśmy również, na postawie własnego projektu, gruntowny remont 3-kondygnacyjnego budynku mieszkalnego z dwoma lokalami przy ul. Wrocławskiej w Gdyni. Optymalizowaliśmy go pod kątem energetycznym, ponadto wykończaliśmy ‘pod klucz’ mieszkania w wysokim standardzie. Równolegle sprawowaliśmy nadzór inwestorski nad budową Gdynia City Logistics.

Zajmowaliśmy się też budżetowaniem i przygotowywaniem kilku planowanych inwestycji: akademika przy ulicy Konarskiego w Gdańsku, gdzie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę, budynków mieszkalnych przy ulicy Droszyńskiego w Gdańsku oraz budynku mieszkalnego w Warszawie, przy ul. Pankiewicza. Kontynuowaliśmy również nadzór nad pracami archeologicznymi na naszej działce przy ul. Czopowej w Gdańsku oraz pracowaliśmy nad koncepcją nowej inwestycji. Przygotowywaliśmy się też do realizacji, wspólnie z firmą Euro Styl, dwóch budynków mieszkaniowo-usługowych w ramach DOKI V (jest to kontynuacja osiedla realizowanego przez Euro Styl). Nasz dział, wykorzystując doświadczenie i szerokie kompetencje zespołu świadczył też usługi projektowo-doradcze podmiotom zewnętrznym, m.in. dot. Infrastruktury (Project Management).

Dzięki technologii możemy więcej, lepiej i dokładniej
Rozwijaliśmy się również wewnętrznie jako dział. Zwiększaliśmy kompetencje w zakresie prac projektowych, w szczególności w obszarze instalacji elektrycznych i niskoprądowych, gdzie wdrożyliśmy projektowanie oraz koordynację z architekturą w oprogramowaniu Revit. Dzięki implementacji BIM-u doszły nam kolejne branże w ramach projektantów zewnętrznych – wentylacja, ciepło, chłód technologiczny, co w finale daje całościowy projekt (model) w oprogramowaniu Revit i wiele wynikających z tego zalet (model 3D, zestawienia ilościowe sprzętów i materiałów budowlanych, szybkie kalkulacje, rozwiązywanie kolizji, optymalizację zamówień, IFC i export do mobilnych urządzeń na budowę). Zwiększyliśmy też zakres projektowania i doboru oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego w ramach profesjonalnego oprogramowania, które zwiększyło precyzje doborów i optymalizację kosztów. Obszarów rozwojowych i wdrożeniowych było znacznie więcej. Dotyczyły m.in. wspomnianego przyspieszania i dokładności wycen bazując na modelach, implementacji platformy CDE na potrzeby sprawdzeń i zatwierdzeń dokumentacji projektowej czy wykorzystania oprogramowania do sporządzania obliczeń na potrzeby świadectw charakterystyki energetycznej budynków.

Dla komfortu przyszłych mieszkańców – przegląd rozwiązań technologicznych
Pod kątem planowanych inwestycji mieszkaniowych i rozwoju w tym segmencie rynku wykonaliśmy też solidny przegląd rozwiązań (także stosowanych zagranicą), które mogą podnosić standard i poprawiać funkcjonalność. Dotyczą one m.in. akustyki, wentylacji, smart building, indywidualnego sterowania ciepłem, oświetlenia, monitoringu OZE czy wykorzystania platform parkingowych. Wiele z tych systemów i rozwiązań wewnętrznie przetestowaliśmy, co pozwoliło nam stworzyć listę wiodących dostawców. Przez wiele lat wyznaczaliśmy trendy na rynku biurowym, teraz przygotowujemy się do tego, aby zaoferować nową jakość na rynku mieszkaniowym.

Marcin Frozyna, Dyrektor ds. Inwestycji w firmie Torus.
